Što je osteoporoza? – simptomi, dijagnostika i liječenje

osteoporoza
Vrlo je mali broj ljudi koji ne zna što je osteoporoza, u narodu poznatija i kao bolest kostiju. Čini jednu od pet najčešćih kroničnih bolesti, a čak 80% svih oboljelih su žene. Osnovni razlog razvoja osteoporoze jest starenje, kao i manjak spolnih hormona zbog čega se i javlja najčešće u kasnoj srednjoj i starijoj životnoj dobi. Međutim, još uvijek premali je broj ljudi koji zaista znaju o čemu se točno radi i kako si pomoći u borbi s ovom kroničnom bolesti. S druge strane, invalidnost od osteoporoze u Europi je veća nego ona uzrokovana karcinomima, te je ista ili veća od invalidnosti uzrokovane kroničnim srčanim bolestima i astmom.

Što je osteoporoza?

Naše kosti građene su od koštanog matriksa i stanica. Koštani matriks građen je najvećim dijelom od kolagena u kojeg su uronjeni soli kalcija i fosfora. Kalcij i fosfor predstavljaju najvažnije minerale u kostima. S druge strane razlikujemo dva osnovna tipa stanica – osteoklaste, stanice koje razgrađuju kost i osteoblaste, stanice koje sudjeluju u stvaranju kosti. Stvaranje i resorpcija kosti su normalno usko povezane i nužna je njihova usklađenost, odnosno ravnoteža za normalnu funkciju kosti. Osteoporoza nastupa kada dođe do poremećaja te ravnoteže.

Osteoporoza je progresivna metabolička bolest kostiju koja im smanjuje gustoću (masu po jedinici volumena) uz razlaganje strukture. Da bi se održavala gustoća kostiju tijelu treba odgovarajuća opskrba kalcijem i drugim mineralima, te dovoljna količina nekih hormona, kao što je paratireoidni hormon (parathormon), hormon rasta, kalcitonin, estrogen u žena i testosteron u muškaraca. Također, odgovarajuća opskrba vitaminom D nužna je za apsorpciju kalcija iz hrane i ugradnju u kosti. Starenjem se smanjuje funkcija jajnika i testisa i nastaje manjak estrogena i testosterona zbog čega se usporuje izgradnja kostiju s posljedičnim smanjenjem koštane mase i razvojem osteoporoze. Osteoporoza češće zahvaća žene nego muškarce, a razlog tomu je nagli pad izlučivanja ženskog spolnog hormona estrogena u postmenopauzalnom razdoblju. U reproduktivnom razdoblju estrogen predstavlja zaštitu od propadanje koštane mase, padom razine tog hormona u postmenopauzi dolazi do ubrzanog gubitka koštane mase koji se nakon 65. godine života izjednačuje u žena i muškaraca.

Kosti, odnosno koštano tkivo podupire tjelesnu strukturu, a zajedno s mišićima koji ih prekrivaju čine sustav organa za kretanje. Koštani sustav je stalno izložen jako velikim opterećenjima koje izdržava uz pomoć navedenog procesa pregradnje i obnove. Taj proces preoblikovanja kostiju je uvjetovan interakcijom već spomenutih hormona i mehaničkih podražaja i upravo je njihova ravnoteža bitna za normalno funkcioniranje kosti. Opterećenje ima jako bitnu ulogu u brzini pregradnje kostiju, zbog toga je tjelesna aktivnost jedan od glavnih i najučinkovitijih načina prevencije osteoporoze.

Manje od 5% ljudi s osteoporozom ima tzv. sekundarnu osteoporozu, koja je posljedica drugih bolesti ili dugotrajnog uzimanja nekih lijekova. Uzrok mogu biti kronična bolest bubrega ili endokrine bolesti (osobito bolesti štitne, paratireoidne i nadbubrežne žlijezde), lijekovi kao što su kortikosteroidi, barbiturati, lijekovi protiv konvulzija (antiepileptici) ili predoziranje lijekovima koji potiču rad štitnjače. Prekomjerno uzimanje alkohola i pušenje cigareta mogu dodatno pogoršati stanje.

U djece i mlađih osoba može se pojaviti idiopatska juvenila osteoporoza koja je iznimno rijetka i uzrok joj je nepoznat.

Simptomi osteoporoze

Osteoporoza je progresivna bolest, što znači da se gustoća kostiju smanjuje postepeno, a u skladu s tim se razvijaju i simptomi. Kako se bolest razvija javljaju se kronični bolovi, deformiteti i prijelomi. Prijelomi se događaju bez većih trauma, gotovo u svakodnevnoj aktivnosti. Najopasnije komplikacije su prijelomi kralješaka i vrata bedrene kosti. Prijelomi oslabljenih kralježaka mogu nastati spontano ili nakon blage ozljede. Bol se obično javlja iznenada, ne širi se i pojačava se kad osoba sjedi ili stoji. Taj dio leđa može biti osjetljiv na dodir, a bol se postupno povlači nakon nekoliko tjedana ili mjesec dana. Višestruki prijelomi kralješaka mogu uzrokovati nenormalnu zavijenost kralježnice praćenu bolovima i napetosti u mišićima.

Jedan od najopasnijih prijeloma je prijelom kuka―glavni uzrok nesposobnosti (invalidnosti) i gubitka neovisnosti u starijih osoba. Vrijeme potrebno da kost zaraste u osoba s osteoporozom je značajno produženo, što stvara dodatan problem.

Dijagnoza i suvremeno liječenje osteoporoze

Dijagnoza osteoporoze može se postaviti i prije pojave prijeloma, a zlatni standard u tome je denzitometrijsko mjerenje gustoće kostiju. Vrijednosti dobivene mjerenjem se uspoređuju najčešće s referentnim vrijednostima za mladu zdravu osobu, pa odstupanja od prosječne vrijednosti istog spola u toj dobi označujemo s T-vrijednosti. Prema kriterijima Svjetske zdravstvene organizacije T-vrijednost veća od 1 označuje urednu koštanu gustoću, T-vrijednost između 1-2,5 označuje osteopeniju, a T-vrijednost manja od 2,5 znači osteoporozu. Metoda se primjenjuje za postavljanje dijagnoze osteoporoze, ali i za praćenje učinkovitosti liječenja.

Osnovni ciljevi liječenja osteoporoze su prevencija prijeloma, zaustavljanje pregradnje i popunjavanje kosti. Međutim, treba naglasiti da je prevencija uspješnija od samog liječenja bolesti. Prevencija uključuje održavanje ili povećanje gustoće kostiju uzimanjem odgovarajuće količine kalcija i vitamina D, vježbe s opterećenjem uz izbjegavanje pretjerane konzumacije alkohola i prestanak pušenja. Prvom linijom u prevenciji osteoporoze kod žena u perimenopauzi i ranoj postmenopauzi smatra se hormonsko nadomjesno liječenje. Pri tome se misli na estrogensko liječenje, u kombinaciji s progesteronom ili bez njega. Najučinkovitije je da se s terapijom krene odmah nakon menopauze, odnosno prije nego što se koštana masa smanji na veličinu rizika za prijelome. Odluka o primjeni hormonskog nadomjesnog liječenja nekad nije jednostavna jer se prije početka primjene hormonskog liječenja moraju uzeti u obzir sve individualne nuspojave i rizici.

Bisfosfanati se često primjenjuju kao prva linija u liječenju osteoporoze kod muškaraca, kod većine žena u postmenopauzi s nastalom osteoporozom te kod sekundarne osteoporoze izazvane lijekovima i kroničnim bolestima. Njihova je prednost da sprečavaju razgradnju kosti uz relativno malo nuspojava. Selektivni modulatori estrogenskih receptora primjenjuju su kod žene s povišenim rizikom za razvoj karcinoma dojke za prevenciju, ali i za liječenje osteoporoze.

Denosumab i teriparatid primjenjuju se za liječenje osteoporoze s visokim rizikom za prijelome ili već nastalim prijelomima kod muškaraca i žena, te kod bolesnika kod kojih je izostao učinak ostalih lijekova.

Ostalo koje potiče obnovu kosti obuhvaća fluoride tipa NaF - natrijevog fluorida ili monofluorfosfata. Otuda se prije svega preporučuju fluoridi uz kalcij i vitamin D3, a u drugoj liniji bisfosfonati s kalcijem i vitaminom D3.

Još neke preporuke u svrhu prevencije i liječenja osteoporoze su konzumiranje hrane s malo proizvoda životinjskog podrijetla, izbjegavanje kofein, gaziranih pića i alkohola. Prehranu bi trebalo bazirati na biljnim proizvodima koji povećavaju stvaranje kosti kao što su zeleno lisnato povrće, kelj pupčar, sjemenke, orašasti plodovi, mlijeko.

Žene bi već nakon 25. godine trebale unositi približno 1000 mg kalcija u obliku dodatnih pripravaka i 500 – 1000 mg iz hrane. Nakon četrdesete ova količina kalcija iz dodatnih pripravaka bi trebala iznositi 1200 – 2000 mg.

Od ostalih alternativnih načina preporučuje se akupunktura, yoga, ali i tjelovježba uz opterećenje.