Dječja i adolescentna ginekologija vrlo je specifična. Znanje i iskustvo u tretiranju ove najosjetljivije grupe malih pacijentica zahtijeva ne samo poznavanje ginekologije i embriologije, već endokrinologije i psihologije.

Ginekološko i psihoseksualno zdravlje te reproduktivni potencijal ove specifične grupe malih pacijentica moraju biti zaštićeni kvalitetnom i visokostručnom dijagnostikom i liječenjem. Važno je naglasiti da se ginekološki pregled djevojčica razlikuje od standardnog ginekološkog pregleda.

Neki od najčešćih razloga posjeta ginekologu u dječjoj i adolescentnoj dobi:

Odgođen pubertet - nakon 16.godine izostanak razvoja sekundarnih spolnih karakteristika i pojava menarche. Nakon obrade kod pedijatra-endokrinologa potrebno je praćenje i dječjeg ginekologa. Liječenje ovisi o uzroku; hormonsko nadomjesno liječenje ali i nekad kirurška intervencija (kromosomopatije).

Vulvovaginitis - upala vanjskih genitala najčešće uzrokovana bakterijama iz crijeva i često udružena s uroinfekcijom. Simptomi su: pojačani iscjedak, obično žućkasto-zelene boje, svrbež i žarenje ili pečenje vanjskog spolovila. Nakon uzimanja brisa liječi se prema ABG-u ili simptomatski kremama i kupkama.

Sinehije - slijepljenje male usne koje mogu dovesti do problema s mokrenjem uz peckanja ili svrbeža, ali i vrlo često bez simptoma (slučajni nalaz kod kupanja ili toalete djevojčice). Liječenje estrogenskom kremom ili/i u lokalnoj anesteziji manualno razrješavanje sinehija.

Prijevremeni pubertet - razvijene sekundarne spolne karakteristike i pojava menarche prije 8 godine života. Nakon obrade kod endokrinologa-pedijatra koji obično i određuje terapiju agonistima GnRH potrebni su redoviti pregledi kod dječjeg ginekologa kako bi se provjerila učinkovitost terapije.

Poremećaj menstruacije - od potpunog izostanka menarche uz razvijene spolne karakteristike do nepravilnog krvarenje (produženi i skraćeni ciklus, pojačano krvarenje). Dijagnoza se postavlja nakon pregleda i obrade, a liječenje je obično hormonsko, iznimno kirurški.

Hiperandrogenemija - u adolescentica manifestira se nepravilnim ciklusom, pojavom akni, pojačanoj dlakavosti i debljinom. Nakon pregleda, obično slijedi endokrinološka obrada, a liječenje se sastoji od hormonskih pripravaka, lijekova koji mijenjaju rezistenciju na inzulin, dijetetske mjere te tjelesna aktivnost.

Bol u zdjelici može biti akutna ili kronična i ponavljajuća. Nakon detaljnog pregleda i ultrazvuka te laboratorijske obrade slijedi liječenje koje ovisi o uzroku, a može biti medikamentno ali i kirurško.