Pojam menopauza označava zadnje spontano krvarenje iz maternice. Obično nastupa između 47. i 55. godine života žene. Perimenopauza je višegodišnje razdoblje oko menopauze u kojem prevladavaju nepravilna krvarenja, valunzi, noćna znojenja, suhoća rodnice i za većinu žena traje oko 4 godine. Klimakterij je dio faze starenja koju žena prolazi od reproduktivne dobi, preko menopauze do postmenopauze.

Simptomi i liječenje menopauze

Mnoge žene i prije pojave karakterističnih simptoma za menopauzu osjećaju niz drugih zdravstvenih tegoba kao što su bolovi u mišićima i zglobovima, lupanje srca, vrtoglavica, probavne smetnje, depresija ili napadi panike. Srećom, ove tegobe neće osjetiti sve žene u perimenopauzi, jer to prvenstveno ovisi o individualnoj osjetljivosti na variranje spolnih hormona i njihovih receptora u tijelu žene. Poznato je da žene koje su u mladosti imale PMS ili nakon poroda depresiju, imaju više šanse da iskuse simptome menopauze. Na primjer, depresija i napadi panike u perimenopauzi javljaju se zbog manjka estrogena, hormona koji utječe na razinu serotonina, odgovornog za dobro raspoloženje. Gubitak kolagena koji također nastaje zbog promijenjene razine estrogena u perimenopauze dovodi do promjena u mišićima, koži, zglobovima, kosi, noktima, mjehuru i vagini. Još uvijek se ti simptomi često ne prepoznaju kao direktna posljedica manjka estrogena te se žene podliježu kompliciranim i skupim obradama u svrhu rješavanja tih tegoba. Međutim, u većini slučajeva ti se simptomi mogu lako riješiti pomoću hormonskog nadomjesnog liječenja. Značajno je da žene same razumiju i prate promjene i varijacije hormona u svom tijelu za vrijeme perimenopauze i tako pomognu sebi i njihovim liječnicima u lakšem rješavanju tih simptoma. Menopauzalni sindrom je dio složenog fenomena starenja svih endokrinih žlijezda. Iako sve menopauzalne žene ne doživljavaju iste fiziološke promjene u peri i postmenopauzi, njihov je biološki odgovor, a time i potreba za hormonskim nadomjesnim liječenjem (HNL) različita. Hormonsko nadomjesno liječenje je još uvijek prva linija terapije za ublažavanje vazomotornih smetnji, suhoću rodnice i prevenciju osteoporoze. Ženama koje iz nekog drugog razloga ne žele i ne smiju koristiti HNL, na raspolaganju su drugi preparati- tzv. lijekovi bez recepta koji mogu ublažiti neke od simptoma menopauze.

Alternativa HNL-u

Prva alternativa HNL-u u tretiranju vazomotornih smetnji u peri i postmenopauzi: Prva alternativa HNL-u su SSRI (selektivni inhibitori preuzimanja serotonina) i dokazano je da oni umanjuju vazomotorne smetnje do 60% u odnosu na HNL čija je učinkovitost veća od 90%. Međutim, s obzirom na nuspojave rijetko se prepisuju. Iako znanstveno nije dokazana veća učinkovitost u odnosu na placebo, lijekovi bez recepta koji se mogu koristiti za liječenje vazomotornih smetnji su vrlo popularni i opće prihvaćeni. Na prvom mjestu su izoflavoni koji spadaju u grupu fitoestrogena (prirodni estrogeni) i prisutni su u npr. soji i mahunarkama, ali i kao dodatci prehrane u obliku kapsula. S obzirom da je koncentracija izoflavona koja se preporučuje u terapijske svrhe u tijelu 100 puta veća od estrogena unesenog konvencionalnom terapijom, smatra se da ipak u oko 50% slučajeva imaju učinke slične učincima estrogena. Od pomoći mogu biti i neke biljke koje sadrže fitoestrogen (ginseng, ginko biloba, black cohosh, crvena djetelina, sladić...) Postoje i biljke koje imaju progesteronsko djelovanje (divlji jam, konopljika), a biljka maca, žuti noćurak i kopriva reguliraju rad endokrinog sustava i uspostavljaju hormonalnu ravnotežu. Većinu tegoba uključujući i hormonsku neravnotežu moguće je otkloniti već i samom promjenom životnog stila (hrana, dodaci prehrani i ciljano vježbanje). Između neupitnog da i apsolutnog ne za primjenu hormonskog liječenja, u praksi se opredjeljujemo za da, ali pod određenim okolnostima. Prije svega HNL nije potreban svim ženama. Prvo se mora utvrditi rizik za razvitak bolesti koji ima postmenopauza zbog manjka estrogena, što znači da je potreban pojedinačan terapijski pristup, a na ženi je konačan izbor i odluka uz točne informacije koje joj moraju biti pružene od strane njezinog liječnika. Sve to govori u prilog da menopauzu treba iskoristiti pozitivno, dajući ženama priliku da se zaštite od nekih bolesti i doprinesu kvaliteti života u najboljim godinama ženina života.

Jednom godišnje otiđite ginekologu i na pregled dojki jer još uvijek previše žena bezrazložno umire od raka vrata maternice i dojke. Oba karcinoma moguće je u potpunosti izliječiti, ako se otkriju u začetku