HPV
Genitalne infekcije uzrokovane HPV-om (humanim papiloma virusom) imaju sve veće značenje s obzirom na veliku raširenost, sklonost vraćanju, dugotrajnom liječenju i povezanosti s pojavnošću nekih karcinoma. Prema rezultatima epidemioloških studija 60% seksualno aktivnih žena i muškaraca inficirano je HPV-om u Hrvatskoj, a pojavnost infekcije najčešća je u dobi između 20.-24. godine života i opada nakon 40. godine. Međutim, sve se više prepoznavaju slučajevi HPV infekcije u ranoj dječjoj dobi, menopauzi i andropauzi. S obzirom na čimbenik da je inkubacija HPV genitalne infekcije dosta duga i traje između 2 i 9 mjeseci (i dulje), zaražene osobe mogu biti neprepoznati izvor zaraze za svoje partnere godinama i vjerojatno su razlogom relativno teškog otkrivanja i praćenja putova širenja HPV genitalne infekcije. Kondilomi ili genitalne bradavice su jedan od najčešćih klinički manifestacija HPV genitalne infekcije.

Vrste kondiloma

Kondilomi se pojavljuje u sljedećim oblicima: šiljasti kondilomi (condylomata acuminata), ravni kondilomi (condylomata plana), gigantski kondilomi (Buschke-Lowenstein), papuloze Bowenoides i Mb. Bowen. Ne treba zanemariti ni karcinom penisa kao posljedicu HPV infekcije, karakterističan za stariju životnu dob, iako se u novije vrijeme sve češći slučajevi ovog karcinoma i kod mlađih muškaraca.

Od svih gore navedenih aspekata najčešći su ipak šiljasti kondilomi najčešće uzrokovani virusima 6 i 11, poznatim kao virusima niskog rizika, iako su u 20% slučajeva u šiljatim kondilomima može detektirati i HPV visokog rizika (16, 18, 31, 33).

Šiljasti kondilomi su papulozne ili nodozne tvorbe (izdignuća kože), papuloznog ili verukoidnog izgleda (mekane, vlažne, sitne ružičaste ili sive kožne tvorbe površine nalik na cvjetaču). Imaju često peteljku i gomilaju se u grupicama.

Podjednako zahvaćaju žene i muškarce i to na koži vanjskog spolovila (stidnica), u rodnici, penisu i široj anogenitalnoj regiji. U većini slučajeva prisutnost kondiloma je bezbolna, no zbog svojeg položaja i veličine mogu uzrokovati nelagodu. Njihova prisutnost kod nekih osoba može izazvati peckanje i svrbež, te rijetko rezultira krvarenjem ili otežanim mokrenjem ukoliko se kondilomi nalaze u mokraćnoj cijevi.

U posljednje vrijeme sve se više navodi značenje intrauretralnih kondiloma (u mokraćnoj cijevi) zbog moguće povezanosti s karcinomom mjehura i prostate. Moguća je i pojava kondiloma u ustima, jeziku i grlu.

Zabilježeni su slučajevi prijenosa infekcije s majke na dijete u tijeku vaginalnog poroda ako majka ima aktivni oblik HPV infekcije (kondilomi na koži stidnice i sluznici rodnice), te se u tom slučaju preporučuje porod dovršiti carskim rezom. Prijenos virusa kroz posteljicu nije moguć.

Ravni kondilomi teže su uočljivi i imaju veći onkogeni potencijal u usporedbi s klasičnim šiljastim kondilomima. Najveći broj HPV infekcija vrata maternice kao i određeni broj asimptomatskih promjena kod muškaraca pripisuje se ovom kliničkom obliku HPV infekcije.

Gigantski kondilom je masivna tumorska lezija anogenitalne regije koji osim kliničke impresivnosti ukazuje na znakove malignosti i detekciju HPV visokog rizika. Iz bovenove papuloze koja se manifestira pojavom mnogobrojnih papula na vanjskom spolovilu izoliran je najčešće HPV 16.

Pregled je osnova za postavljanje dijagnoze genitalnih bradavica. Pregledati treba cijelu anogenitalnu regiju uz pomoć jakog svijetla i povećala. Pomoćna metoda je kolposkopija i peniskopija te premazivinje tkiva 3% octenom kiselinom.

Međutim, danas se za preciznu dijagnostiku infekcije HPV-om isključivo upotrebljava molekularna dijagnostika za dokazivanje prisutnosti DNA HPV.

Na kraju treba uzeti u obzir da lijek za liječenje HPV-a još uvijek ne postoji i da je liječenje najčešće višekratno, ponekad neugodno, a recidivi (vraćanje manifestnog oblika HPV infekcije) unatoč liječenju se mogu pojaviti u 30-70% slučajeva.

Posjet vašem liječniku jedino dozvoljava točnu dijagnozu, pravilni tretman uklanjanja i sprječava nepotrebne komplikacije.