Infekcije genitalnog trakta

infekcije

Infekcije donjeg genitalnog trakta najčešći su ginekološki problemi u žena. Većina žena tijekom života oboli od nekog oblika ovih infekcija. Najčešće je riječ o onima koje su uzrokovane gljivicama. Infekcije genitalnog trakta mogu se podijeliti po lokalizaciji na one u njegovom gornjem i donjem dijelu. Infekcije gornjeg dijela, koji obuhvaća trup maternice, jajovode i jajnike, nisu toliko česte kao infekcije donjeg dijela, a uglavnom su uzrokovane upalom koja se iz donjeg dijela proširila na gornji.

Infekcije donjeg dijela genitalnog trakta obuhvaćaju upalu stidnice (vulvitis), rodnice (vaginitis) i vrata maternice (cervicitis). Najčešće se očituju svrbežom, peckanjem ili žarenjem te pojačanim iscjetkom. Upravo se zbog ovih simptoma žene najčešće i javljaju svom ginekologu. Ovakvi neugodni simptomi ne moraju se uvijek javiti. Dio ovih infekcija pojavljuje se bez ikakvih simptoma što otežava dijagnozu i liječenje.

Različiti su uzročnici infekcija u različitim dijelovima genitalnog trakta – bakterijski, virusni, gljivični i parazitarni. Mogu se prenositi spolnim odnosom, no često se zapravo radi o uzročnicima koji su dio normalne flore tih područja. Kod zdravih žena postoji ravnoteža između mnogih bakterija i gljivica koje nastanjuju genitalni trakt i imunološkog sustava koji sprječava da izazovu infekciju. Određeni čimbenici mogu promijeniti taj odnos i dovesti do razvoja gljivične infekcije. Kao takvi najčešće se spominju:

• Uzimanje antibiotika
  • Šećerna bolest
  • Trudnoća
  • Nošenje uske odjeće i sintetskog donjeg rublja
  • Prisutnost neke bakterije ili virusa genitalnog trakta koji ne moraju praviti simptome ali mijenjaju lokalni imunitet i pH vagine
  • Stanja smanjenog imuniteta
  • Uzimanje oralne kontracepcije
  • Izloženost emocionalnom stresu

Svaki uzročnik oblikuje vlastitu kliničku sliku te ima različitu dijagnostiku i liječenje. Pri ginekološkom pregledu utvrđuje se stupanj čistoće mikroskopskom analizom iscjetka iz rodnice čime se analiziraju normalno prisutne stanice i traže mikroorganizmi. Za većinu uzročnika to ipak nije dovoljno, već se konačne dijagnoze postavljaju uzimanjem brisa zahvaćenog područja. Liječenje je u većini slučajeva pomoću antibiotika. Koriste se opće mjere prilagodbe prehrane i higijene spolnog područja te po potrebi i različiti ginekološki zahvati.

Najčešće infekcije:

HERPES GENITALIS

Herpes simplex virus tipa 2, koji je najčešći uzročnik genitalnog herpesa, prenosi se spolnim putem. Tek kod dijela zaraženih žena javljaju se simptomi, a uključuju peckanje i pojavu mjehurića u području stidnice koji pucaju i ostavljaju za sobom ranice. Ranice, koje mogu biti izrazito bolne spontano zarastu, no postoji opasnost da kroz njih u tkivo prodre neki drugi mikroorganizam. Za dokazivanje virusa potrebno je uzimanje brisa ranice.

INFEKCIJA HPV VIRUSIMA

Infekcija ovim virusima najčešća je spolno prenosiva bolest. Iako se kod žena uglavnom ne javljaju nikakvi simptomi, tipovi 6 i 11 humanih papiloma virusa mogu uzrokovati nastanak genitalnih bradavica (kondiloma) na području stidnice. Ti su tipovi niskog rizika za nastanak karcinoma vrata maternice, no za razliku od njih infekcija tipovima 16 i 18 nosi visok rizik za njegov nastanak. Kako bi se izbjegla ova opasna posljedica infekcije, svaka bi žena trebala barem jednom godišnje kod svog ginekologa napraviti papa test. Iako se njime ne može dokazati HPV virus, mogu se vidjeti abnormalne promjene koje upućuju na moguću infekciju. U tom slučaju za dokazivanje virusa koristi se bris vrata maternice. Kondilomi se liječe metodom premazivanja, krioterapijom ili radioterapijom. Danas je dostupno cjepivo protiv četiri najčešća tipa virusa koje se preporučuje ženama do 25 godina.

KANDIDIJAZA

Infekcija Candidom albicans smatra se najčešćom infekcijom u području stidnice i rodnice. Ova je gljivica dio normalne flore ženskog genitalnog trakta. Kad se pretjerano umnoži i postane izvor infekcije javljaju se simptomi svrbeža, peckanja i bijelog, sirasto-grudastog iscjetka, a u nekim slučajevima i bol. Nošenjem pamučnog donjeg rublja, izbjegavanjem tijesne odjeće i strogim pridržavanjem uputa liječnika o korištenju antibiotika može se smanjiti vjerojatnost nastanka ove upale.

TRIHOMONIJAZA

Trichomonas vaginalis parazit je koji u područje rodnice dospijeva spolnim odnosom sa zaraženom osobom, a može zahvatiti i mokraćni sustav i izazvati urogenitalnu infekciju. Kod zaraženih žena javlja se žućkasto-zelenkasti pjenušavi iscjedak neugodna mirisa. Dijagnoza se postavlja pomoću brisa i određivanja stupnja čistoće u iscjetku.

BAKTERIJSKA VAGINOZA

Gardnerella vaginalis anaerobna je bakterija koja kad se pretjerano umnoži u rodnici izaziva u tom području infekciju. Iscjedak je kod ove infekcije mliječni, vodenast i neugodna mirisa po ribi. Može uzrokovati i bol tijekom spolnog odnosa te peckanje pri mokrenju. Dijagnoza se postavlja na sličan način kao dijagnoza trihomonijaze.

KLAMIDIJA

Chlamydia trachomatis bakterijski je uzročnik spolno prenosive bolesti koja zahvaća obično vrat maternice. Javlja se najčešće u mladih spolno aktivnih žena. Može izazvati peckanje tijekom mokrenja, pojačani iscjedak žućkaste boje iz rodnice, ali i krvarenje nakon spolnog odnosa. Dijagnoza se postavlja pomoću brisa vrata maternice. U 70% slučajeva javlja se bez simptoma. Neprepoznata infekcija može dovesti do širenja na gornji dio genitalnog trakta i uzrokovati zdjeličnu upalnu bolest. To je ozbiljna komplikacija koja može dovesti do oštećenja sluznice jajovoda i nastanka priraslica u njemu. Takvi su neprohodni jajnici čest uzrok izvanmaternične trudnoće i neplodnosti. Ovu je infekciju potrebno brzo prepoznati i liječiti, a žene sa neuobičajenim iscjetkom, boli i drugim simptomima vezanim uz genitalni sustav trebale bi se što ranije javiti svom ginekologu.

UREAPLASMA

Ureaplasma urealyticum često je prisutna i u mokraćnom mjehuru te dominirajući simptomi mogu biti upravo urološke smetnje. U ranoj trudnoći može uzrokovati spontani pobačaj i stoga je poželjno prije planiranja trudnoće napraviti bris na Ureaplasmu.