Endometrioza – tihi uzrok smanjene plodnosti u žena

Hormonalna spirala
14. studenoga 2016.
infekcije
Infekcije genitalnog trakta
10. siječnja 2017.
endometrioza

Danas u Hrvatskoj 15% parova ima problema sa začećem. Neplodnost se definira kao nemogućnost začeća godinu dana otkad je par počeo pokušavati dobiti dijete. U 20% slučajeva uzrok neplodnosti je nepoznat. U ostalih 80% važno je problem na vrijeme prepoznati jer se pravovremenim liječenjem paru može pomoći i omogućiti ispunjenje velike želje.
Endometrioza je čest uzrok neplodnosti u žena i zbog toga jedna od najvažnijih tema u ginekologiji. Procjenjuje se da nastaje kod 10-15% žena u reproduktivnoj dobi.

Što je endometrioza?

To su čvorići tkiva endometrija maternice izvan same šupljine maternice. Najčešće su smješteni na jajnicima i jajovodima. Mogu se naći na površini trbušnih organa (mokraćnom mjehuru, debelom crijevu), potrbušnici, rodnici i na drugim lokacijama u blizini maternice.

Način na koji nastaju nije sasvim razjašnjen. Jedna od teorija je da na tim mjestima dolazi do pretvorbe postojućeg tkiva u tkivo endometrija. Moguće je i da tkivo endometrija koje se odljušti tijekom menstruacije „odluta“ iz maternice i završi na neprimjerenom mjestu. Ono što je sigurno je da može izazvati izrazito neugodne simptome i ozbiljne posljedice.

Tkivo u čvoriću endometrioze kao i normalno tkivo endometrija odgovara na hormonalne promjene. Tijekom menstrualnog ciklusa tkivo endometrija buja i ljušti se pri čemu dolazi do krvarenja, odnosno menstruacije.

Simptomi endometrioze

Kao posljedica rasta čvorića i krvarenja mogu nastati neki od sljedećih simptoma:
  • Bol u trbuhu ili zdjelici
  • Bolne menstruacije
  • Bol tijekom spolnog odnosa
  • Bol tijekom mokrenja ili pražnjenja crijeva
  • Obilne menstruacije
  • Umor i iscrpljenost
  • Mučnina i povraćanje
Endometrioza ne mora uvijek izazvati simptome, pogotovo u početku bolesti. To predstavlja velik problem jer ju je bez simptoma teško otkriti. Tako skrivena može ostati godinama i napredovati dok naposljetku ne dovede do neplodnosti. Većinom se i otkrije slučajno prilikom ginekološke obrade žene koja se zbog problema neplodnosti javila svom ginekologu.

Zbog endometrioze stvaraju se vezivne priraslice na organima koje mogu ometati njihovu funkciju. Moguće je da nastaju kao posljedica kronične upale koje čvorići endometrioze izazivaju u svom okružju. Priraslice u jajovodima mogu ometati njihovu prohodnost što je jedan od načina nastanka neplodnosti.
Na jajnicima mogu nastati ciste pune polurazgrađene krvi pod nazivom endometriomi ili čokoladne ciste. One mogu narušiti ovulaciju i još su jedan potencijalni razlog razvoja neplodnosti u žena s ovim poremećajem. U žarištima endometrioze mogu nastati i zloćudni tumori, što se srećom događa vrlo rijetko.

Kad se žena obrati liječniku i on posumnja na endometriozu, laparoskopski pregledom se može potvrditi sumnja na ovu bolest. Kroz maleni kirurški rez u trbušnu šupljinu uvodi se instrument kojim se ona pregledava. Traže se čvorići endometrioze ili vezivne priraslice te se uzima uzorak tkiva. Na taj se način može potvrditi dijagnoza i odrediti težina promjena. Endometrioza se može odrediti kao minimalna, blaga, umjereno izražena ili izražena. Prema tome se određuje i liječenje.

Liječenje endometrioze

Ova se bolest ne može izliječiti, no ono što se može je usporiti njen razvoj i ublažiti simptome. Nastoji se očuvati plodnost i poboljšati kvaliteta života. To se pokušava na nekoliko načina:
  • Hormonska terapija – primjenom hormona oponaša se stanje trudnoće ili menopauze kako bi se smanjila aktivnost jajnika i usporio rast tkiva. Koriste se oralni kontraceptivi, progestini i agonisti GnRH (hormon koji oslobađa gonadotropin).
  • Kirurško liječenje – dok se blaga i umjerena endometrioza mogu lijekovima držati pod kontrolom, kod izraženijih oblika ipak je potrebna kirurška terapija. Laparoskopskom metodom uklanjaju se čvorići i priraslice. Ova metoda je minimalno invazivna omogućavajući brz oporavak i minimalne ožiljke nakon postupka.
  • Hormonsko liječenje u kombinaciji s kirurškim
  • Odstranjivanje maternice i jajnika – na taj način sprječava se ponovno javljanje endometrioze. Budući da nepovratno onemogućuje trudnoću primjenjuje se u žena koje više ne žele rađati.
Od endometrioze boluju milijuni žena diljem svijeta, a 30-40% žena s endometriozom je neplodno.
Ako se žena na vrijeme javi svom ginekologu, na vrijeme se ovaj problem može dijagnosticirati i liječiti. Uz rano i pravilno liječenje stopa trudnoće u tih žena veća je od 70%.
Posebna se pažnja mora posvetiti ginekološkom zdravlju žena s ovim poremećajem jer svaka žena želi, ako ne imati djecu, onda barem da o tome može odlučiti ona sama.